Monday, January 11, 2010

GURU PPSMI SAINS DAN MATEMATIK MAKAN GAJI BUTA

Benarlah kegagalan PPSMI di sebabkan ramai guru makan gaji buta???. Bukan semuanya tetapi di kebanyakkan sekolah rendah, kaum guru yang mendapat gaji dan elauns sebanyak 10% dikatakan makan gaji buta.Di sekolah menengah , boleh pula di laksankan waau laporan yang kita dapat itu menunjukkan betapa kegagalan ini tidak hanya di sekolah menengah namun semua sekolah di seluruh negara.

Sudah lah tidak pandai berbahasa Inggeris ketika mengajar, untuk menggunakan peralatan pun guru-guru ini masih terhegeh-hegeh untuk menggunakannya. Jika telus kerajaan mahu menyambung tugas ini , maka kerajaan harus mengadakan pemantauan yang berterusan.

Cuba tuan-tuan dan puan-puan melawat ke sekolah dan bertanyakan anak-anak tuan-tuan dan puan-puan.Adakah guru mereka menggunakn CD yang di bekalkan kepada kaum pendidik ini untuk mengajar PPSMI dengan baik.????Jawapannya tidak.malah ada sesetengah sekolah di kawasan kampung , ramai guru-guru ini makan gaji buta. Maka kerana itu kesalahan ini tidak boleh di letakkan kepada budak kampung dan ibubapa di kampung-kampung.Ini di sebabkan kaum guru yang menerima gaji buta ini , tidak mengambil sikap yang positif untuk berusaha meningkatkan tanggungjawab mereka untuk mengajar dengan lebih tekun .

Jika anda melihat CD yang di bekalkan ke sekolah, sebenarnya kaum guru hanya perlu menerangkan kepada murid mereka bahawa apa yang terdapat di dalam CD hanya perlu di perjelaskan sahaja. Guru hanya bertindak sebagai fasilitator untuk mengajar anak didik mereka.Namun sikap guru yang masih mahu menggunakan kaedah lama iaitu cakap dan tulis inilah yang menjadi punca kenapa gagalnya PPSMI.

Betul , kita terima hakikat bahawa negara maju menggunakan bahasa mereka,bahasa ibunda mereka, namun apabila perkara ini di ketengahkan , guru jenis ini mula mengambil kesempatan dengan makan gaji buta apabila hampir setiap guru matematik dan sains menggunakan duit imbuhan yang diterima sebagai satu sumber pendapatan mereka. Bayangkan duit ini mereka terima hampir 300 ke 400 sebulan tanpa perlu bersusah payah untuk menggunakan peralatan malah tidak perlu pun rasa bersalah makan duit hasil "menipu" anak didik sendiri.

Bayangkan duit ini, jika guru tadi punya inisiatif menyambung belajar dalam bahasa inggeris di luar, ianya bukan sahaja berjaya meningkatkan penggunaan bahasa Inggeris, malah sistem ini memudahkan guru.

Oleh kerana sistem ini tinggal setahun lagi mengikut kerajaan, maka kita lihat jika CD di perkenalkan dalam bahasa Melayu, guru yang sama akan juga mengambil sikap yang sama juga dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.Golongan guru ini lebih suka menggunakan kaedah bercakap dan juga menulis bagi mengajar dalam kelas. Golongan guru ini tidak suka menggunakan peralatan kerana ianya di lihat betapa kegagalan ini sebenarnya berpunca dari sikap guru sendiri.Mengambil peluang mendapat pendapatan dengan mengajar tanpa perlu berbahasa inggeris dan juga tidak mahu menggunakan peralatan dengan cekap dan tidak mahu belajar.Guru pemalas!!!!!!!!Cuba pegawai pelajaran memantau apa yang sudah jadi dengan CD pengajaran PPSMI..sudah ada guru-guru yang menghilangkan CD...inilah bukti betapa guru-guru tidak mengambil berat dengan apa yang boleh memudahkan mereka berbanding mengambil sikap sambil lewa mereka untuk mengajar PPSMI.

TEPUK DADA TANYA FIKIRAN.

No comments:

Post a Comment