Saturday, November 15, 2014

KETIRISAN KEMENTERIAN PELAJARAN DALAM PENDIDIKAN

Malaysia belanja besar untuk pendidikan, tapi kualiti masih rendah, kata Ku Li

Ahli Parlimen Gua Musang Umno Tengku Razaleigh Hamzah mengkritik Putrajaya yang berbelanja banyak dalam sektor pendidikan tetapi mutu pelajar masih tidak memuaskan. – Gambar fail The Malaysian Insider.Ahli Parlimen Gua Musang Umno Tengku Razaleigh Hamzah mengkritik Putrajaya yang berbelanja banyak dalam sektor pendidikan tetapi mutu pelajar masih tidak memuaskan. – Gambar fail The Malaysian Insider.






















Walaupun berbelanja besar bagi sektor pendidikan, Malaysia menghasilkan pelajar kurang bermutu jika dibandingkan pencapaian pelajar negara yang setaraf dengannya dari segi pendapatan dan kuasa beli, kata veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah.

Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, perbelanjaan per kapita Malaysia dalam sektor pendidikan begitu tinggi, lebih dari negara jiran dalam Asean, malah lebih banyak dari Korea Selatan dan Jepun.

"Mutu pencapaian negara kita mengikut ujian Program Pencapaian Pelajar Antarabangsa (Pisa), satu ukuran antarabangsa, pada puratanya lebih rendah dari apa yang kita harapkan dalam menuju kepada ekonomi yang berasaskan ilmu.


"Keputusan ini menunjukkan pelajar kita yang berumur 15 tahun menampakkan mereka ini berkedudukan 3 tahun lebih ke belakang jika dibandingkan dengan mereka pada umur sama daripada Singapura, Korea Selatan, China, Jepun dan termasuk daripada Vietnam yang dahulunya di belakang kita," kata bekas menteri kewangan itu yang lebih dikenali sebagai Ku Li.
  Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian hadiah Kolej Yayasan Saad di Melaka hari ini.
Katanya, sistem pendidikan Malaysia, sama ada di peringkat rendah, menengah atau tinggi, bergantung kuat kepada sistem berasaskan peperiksaan, bukan berasaskan pembelajaran, “discovery” dan pemikiran kritikal.

"Sebagai perbandingan, dalam ujian TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) bagi pencapaian matematik, Malaysia jatuh dari 520 dalam tahun 1999 kepada 440 bagi tahun 2011.

"Dan dalam TIMMS bidang sains, kedudukan kita menurun dari 510 dalam tahun 2003 kepada 426 tahun 2011 – menurun, bukan naik!" katanya.

Putrajaya memperuntukkan sejumlah lebih RM56.7 bilion bagi perbelanjaan pendidikan dalam Bajet 2015, jumlah terbesar antara semua bidang belanjawan lain. Dari jumlah itu, 21% untuk pengajian tinggi.

"Sangat nyatalah dari statistik yang diajukan ini, kerajaan Malaysia memang memberi tekanan kuat terhadap perbelanjaan pendidikan.

"Malangnya, perbelanjaan pendidikan yang tinggi ini dibandingkan dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), tidak berbaloi, sekurang-kurangnya tidak memberi pulangan terhadap kualiti atau peningkatan penghasilan mutu dalam pendidikan," kata Ku Li.

Beliau berkata, dari segi perbelanjaan per kapita, Malaysia membelanja empat kali ganda bagi pendidikan tinggi berbanding pendidikan rendah dan menengah.

Manakala, dari segi pulangan kepada pelaburan, ratio atau dividen pendidikan, kerajaan katanya, harus memberi tekanan lebih kepada pendidikan rendah dan menengah, terutamanya yang boleh meningkatkan kemahiran.

"Dengan cara demikian, kedudukan ekonomi negara akan lebih baik jika taraf pendidikan kalangan tenaga kerja negara bertambah tinggi.

"Inilah satu-satunya cara menaikkan negara ke taraf ekonomi bergaji tinggi, melalui peningkatan produktiviti. Bukan semata-mata mengejar ekonomi berpendapatan tinggi bagi mencapai status negara maju," katanya.
Ku Li turut berkata, hal ini kerana lebih 85% penduduk Malaysia merupakan golongan pekerja yang makan gaji, bukan pemilik harta atau bekerja sendiri.

Menurut Perbadanan Produktiviti Malaysia, tahap produktiviti pekerja negara ini jauh lebih rendah daripada negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, United Kingdom, Korea Selatan dan Singapura.
"Purata pekerja Malaysia mencatatkan nilai produktiviti hanya sebanyak RM43,952 setahun.
"Berbanding pekerja Amerika Syarikat mengungguli senarai dengan tahap produktiviti sebanyak RM285,558 setahun, diikuti pekerja di Jepun RM229,568 dan Hong Kong RM201,485.

"Ini bermakna, pekerja Malaysia bekerja dalam tempoh yang lebih panjang berbanding negara lain, namun menghasilkan pulangan yang lebih rendah," katanya.

Malah, beliau turut berkata, 80% dari tenaga kerja seluruh Malaysia mempunyai kelayakan pendidikan setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Ku Li turut menyuarakan kebimbangannya berkenaan kedudukan mutu penghasilan pelajaran negara kita.
"Memandangkan hal ini pada keseluruhannya, tidak hairanlah kerajaan kita perlu menumpukan perhatian yang lebih kritikal dalam hal belanjawan dan kesannya ke atas pencapaian dan mutu pendidikan di negara kita ini.

"Usaha ini terdapat dalam bentuk Blueprint Transformasi Pendidikan yang dilancarkan kerajaan awal tahun ini. Saya berdoa semoga usaha ini berjaya mencapai sasaran demi kepentingan ekonomi dan generasi akan datang," katanya.

Beliau menambah, Putrajaya juga perlu mengkhusus bukan saja kepada prasarana yang baik, tetapi juga kepada keberkesanan kurikulum dan proses pengajaran serta pembelajaran, dan kualiti guru yang mengajar.
Katanya, proses pembelajaran sangat penting bagi seseorang pelajar kerana ianya mempengaruhi bagaimana mereka boleh mencapai kemajuan, sambil menambah, pembelajaran “rote learning” tidak membantu.
"Kita hantar anak-anak kita belajar, tidak ada lain sebab, (tetapi) supaya dia akan disediakan dengan ilmu dan kepandaian untuk berjaya apabila lulus persekolahan atau universiti.

"Tetapi, pembelajaran 'rote learning' atau membabi buta sahaja tidak akan membolehkan pelajar meningkatkan daya fikir dan daya penyelesaian masalah yang amat penting bagi dunia kerjaya kelak, dan bagi menjadikan pelajar itu warga yang berfikir, berdisiplin dan bertanggungjawab," katanya.


Beliau juga mengingatkan guru dan ibubapa agar tidak terlalu mengagungkan pencapaian 'semua A' dalam peperiksaan awam seperti Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia. – 15 November, 2014.



1 comment:

  1. Salam encik..sy graduan ismp tesl graduat pd 2012 dan hingga kini belum posting..sy salah seorang graduan yg hadir tapi tidak ditemuduga semasa temuduga spp dijalankan kerana sy dpanggil temuduga pada bulan march 2012 sedangkan ketika itu sy belum konvo, sy akui silap sy kerana tidak meminta pihak upsi menulis surat pemberitahuan maka disebabkan tidak bawa dokumen lengkap semasa temuduga sy ditolak hingga kini belum posting. Tahun ni sy pg putrajaya dan jumpa org kpm buat rayuan utk temuduga semula tapi MASIH TAK ADA HARAPAN UTK DITEMUDUGA. Sedih sgt saudara, dinafikan hak sy temuduga sedangkan pointer 3 ke atas, dokumen semua dah ada tapi nampaknya tak ada peluang ditemuduga semula...sudah 2 tahun brlalu tpi alasan sama: TAK ADA ARAHAN DRI KPM. Saya skrg ni keja mgajar part time kat ipta, gaji kecil, elaun tak ada, ptptn pun sekali sekala bayar, sedih sangat....bayangkan patut ke kerajaan import guru bhs inggeris dri luar negara sedangkan graduan tesl spt sy masih dinafikan hak posting..sy mgaku dahulu sy sgt depress sehingga sy pernah terfikir nak bunuh diri kerana sy trlalu bandingkn diri sy dgn kawan sy yg dah posting, mereka post dlm fb mereka beli kereta baru, beli rumah, melancong ke paris sy pula trumbang ambing.. sy sedih sgt..disebabkn sy memang minat mgajar, degree juga degree pendidikan, nawaitu mnjadi guru, maka sy sentiasa mcari kerja mgajar...orang lain senang cakap carilah kerja lain, jgn memilih kerja, gunalah spm, apply lah spa tpi bukan mereka d tempat sy. Sekrang ni sy trtanya 2 bagaimana nasib 31 orang graduan lain yg turut tidak ditemuduga kerana dokumen tidak lengkap?? Tolong reply pada sy, adakah kamu juga belum posting hingga kini.....saya skrg ni ada double personality...ada masa sy bsyukur dgn apa sy ada, ini adalah ujian, pasrah dan redha pd Allah swt tapi sebaliknya bila mood swing sy akan ttekan sgt knapa belum posting, tak dapat bayar ptptn setiap bulan, depress bila teringat kejadian sy dmalukan kerana dihalau keluar dokumen tidak lengkap..sangat2 depress..ada tahapnya sy tekad tidak halalkn dunia akhirat orang2yg trlibat d pihak kpm yg tidak tunaikn janji utk beri peluang kedua pd kami (bila Yb KJ ajukan soalan dahulu)....saya mohon jika ada rakan graduan yg senasib dgn sy (dokumen tidk lengkap) sy mohon tolong reply...hanya kamulah yg benr2 memahami keadaan sy, org lain hanya boleh mgejek dan tidak peduli.

    ReplyDelete