Wednesday, December 24, 2014

Sedikit dapat ‘A’ dalam PT3, bukti kementerian manipulasi keputusan PMR, dakwa kumpulan pendidik


‎Laporan tidak rasmi menunjukkan hanya 80 pelajar mendapat semua A daripada 450,000 calon keseluruhan yang menduduki Ujian Pentaksiran Tingkatan 3 dalam usaha kerajaan memperbaiki sistem penilaian sekolah. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Disember, 2014.


Laporan tidak rasmi menunjukkan hanya 80 pelajar mendapat semua A daripada 450,000 calon keseluruhan yang menduduki Ujian Pentaksiran Tingkatan 3 dalam usaha kerajaan memperbaiki sistem penilaian sekolah. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Disember, 2014.

 Kementerian Pelajaran didakwa "memanipulasi keputusan" ujian sebelum ini apabila Ujian Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) hanya mencatatkan sebilangan kecil pelajar yang berjaya memperoleh ‎semua A dalam ujian itu, kata kumpulan pendidik.

Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa untuk Pendidikan Malaysia (Page), Datin Noor Azimah Abdul Rahim (gambar) berkata ia juga mencerminkan prestasi buruk pendidikan Malaysia bagi penilaian antarabangsa seperti Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (Pisa) dan Trend dalam subjek Matematik dan Kajian Sains Antarabangsa (TIMSS) dimana mencatatkan keputusan tiga tercorot di bawah.

‎Laporan tidak rasmi menunjukkan hanya 80 pelajar mendapat semua A daripada 450,000 calon keseluruhan yang menduduki PT3 dalam usaha kerajaan memperbaiki sistem penilaian sekolah yang pertama kali dijalankan pada Oktober lalu .


Pada tahun lepas, sebanyak 30,988 daripada 422,506 pelajar yang menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) berjaya memperoleh semua A dengan peningkatan 0.41% berbanding 2012. Tidak seperti PMR, kesemua kertas peperiksaan PT3 terdiri daripada soalan subjektif. Ujian tersebut dijalankan dan ditanda oleh guru sekolah masing-masing di mana markah sederhana yang diperoleh pelajar disahkan oleh pentaksir daripada Lembaga Peperiksaan dan jabatan pendidikan negeri.

Ia menyebabkan rasa tidak puas hati  ‎pelajar dan ibu bapa dengan situasi tersebut yang kebanyakan mereka meluahkan kekecewaan dengan format baru dan asing itu di samping kekurangan masa membuat persiapan untuk menghadapinya mendorong kementerian memutuskan pelajar boleh membuat rayuan melalui sekolah masing-masing untuk memanjangkan  perkara tersebut ‎ke pejabat pendidikan daerah.

‎Noor Azimah berkata keputusan PT3 mencerminkan kelemahan kementerian apabila sebelum ini dilihat bermurah hati memberi markah kepada pelajar.

"Sekiranya hanya 80 kanak-kanak sahaja yang berjaya mendapat semua A, jadi apakah maksud itu?‎ Ia menunjukkan sebelum ini keputusan dimanipulasi dengan merendahkan markah lulus agar lebih banyak A dapat diberi.

"Ini adalah tindakan palsu seperti memberitahu mereka bagus walhal mereka sebenarnya tidak," katanya kepada The Malaysian Insider.
‎Katanya lagi, keputusan yang diperoleh pelajar PT3 itu merupakan petanda prestasi pelajar yang sebenar seperti dilaporkan Pisa dan TIMMS.
‎Dalam laporan penilaian Pisa 2012, pelajar Malaysia hanya mencatatkan keputusan di bawah purata dengan menduduki tempat ke-52 daripada 65 negara yang disenaraikan dalam subjek Matematik, Sains dan Bacaan.

‎Bagi laporan TIMSS 2011, kedudukan Malaysia dalam subjek Matematik jatuh ke tempat 26 (2011 ) berbanding di tangga 20 (2007) manakala mata pelajaran Sains juga mencatatkan penurunan daripada ranking 21 (2007) ke-32 (2011).

‎Bagaimanapun Noor Azimah tidak menolak PT3 merupakan langkah yang betul dilakukan kementerian dalam sistem pendidikan bagi melahirkan pelajar dengan kemahiran berfikir.

‎Terdahulu, aktivis pendidik Mohd Nor Izzat Mohd Jauhari mengkritik kementerian kerana memutuskan melaksanakan PT3 pada April ‎walaupun mengumumkan pada 2011 peperiksaan PMR dihapuskan apabila ia menyebabkan keliruan kepada kalangan guru dan pelajar.


Berikutan situasi itu Setiausaha Agung ‎Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Loke Yim Pheng berkata badan itu akan bertindak mengumpul maklum balas daripada pelajar dan ibu-bapa.
"Kita mahu mencari punca akar umbi mengenai masalah ini adakah kerana sistem atau faktor manusia.
"Kita akan kumpul maklumat dan mencari jalan untuk menambah baik PT3 atau adakah ia patut diteruskan dengan menghantar cadangan kami," katanya sepertimana dipetik daripada The Star. – 25 Disember, 2014.


3 comments:

  1. seorang kawan bertugas sebagai guru pernah bercerita mengenai lisan bahasa inggeris spm dimana dia menjadi pemeriksanya. Satu soalan berdasarkan gambar: what do you see in front of the post-office? (jawapannya ialah sebuah bas dan markah penuh 3 markah) Kalau pelajar itu jawab: "Bus", dia kan dapat 3 markah penuh ......!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. manipulasi?

    well, itukah sistem yang kita pakai selama hari ini...

    baru perasan ka atau selama hari ini tak kesah pun?

    saya pelajar di era 80 an saya dah tahu mengenai perkara ini pada masa saya di bangku sekolah lagi...

    ringkasnya saya tahu bahawa markah untuk mendapat "A" bagi sesuatu subjek tidak semestinya sama dengan subjek yang lain...

    malah bagi sesuatu subjek yang sukar seperti Add Maths dapat markah 20 / 100 pun buleh lulus (F8)...

    apa yang dituduh sebagai manipulasi di atas sebenarnya tidak tepat...

    kenapa sebelum ini berlaku pertambahan pelajar yang mendapat "straight A"?

    jawapan yang logik ialah kerana jumlah pelajar yang menduduki peperiksaan juga telah bertambah...

    pernahkah pihak PAGE mengkaji jumlah pelajar yang gagal?

    ReplyDelete
  3. Salam 1rasuah,

    Bila jawatan tukang ajar diberi kepada orang tak cukup ajaran maka lahirlah sampah insan. Bayangkan mereka ini dulu kawan-kawan anda yang rendah intelek dan rendah akhlaknya tak dengar cakap guru dan ibu bapa tiba-tiba diberi degree di KU mana tah orang tak pernah dengar. Bila grad jadi beban kepada rakyat. Graduan pandai terpaksa berebut jawatan dengan mereka, pekerja am terpaksa diimport dari luar menambah jenayah. Jawatan mulia seperti guru diberi pula kepada penjenayah yang terkenal waktu di sekolah dulu tidak pernah naik pentas kecemerlangan dan rosak akhlak maka lahirlah sampah insan perogol kanak-kanak.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    ReplyDelete