Sunday, July 28, 2013

TENGOK WAJAH-WAJAH 2 MALAUN NI , AGAK-AGAK GOLONGAN KAYA RAYA KAH MEREKA INI?


 INILAH WAJAH YANG MENYEBARKAN MAKLUMAT DAN MEMFITNAH GURU BESAR SEKOLAH KONONYA MENGANIYAI MURID BUKAN ISLAM. AGAK-AGAK MUKA DUA ORANG INI DATANG DARI GOLONGAN KAYA RAYA, ATAU MEREMPAT DI KUALA LUMPUR.

BILA MESYUARAT PIBG TAK DATANG, BAWA MULUT. MEMANG PATUT DI PULAU ANAK .ATAU BIAR MEREKA TUKARKAN ANAK MEREKA KE SEKOLAH LAIN ATAU KE SEKOLAH SWASTA , KALAU DAH KAYA RAYA......MANA PIMPINAN MELAYU UMNO YANG NAK TOLONG.....


 Photo: Adakah wanita ini yang mula2 sekali menyebarkan gambar pelajar2 yang diarahkan makan dalam bilik persalinan? Wanita ini yang kononnya merupakan ibu kepada salah seorang pelajar merasa sedih dan terkilan di atas insiden tersebut.

Kalau baca kenyataannya, boleh nampak ianya berbaur rasis! Mengapa gambar pelajar islam yang tidak berpuasa makan ditempat sama tidak disebar? Adakah wanita ini mempunyai agenda tersendiri? Atau sekadar mencipta kontroversi?

<Dayang Suasa>

Sejak dari itu, saya mula memandang setiap perkara dari sudut perspektif yang berbeza. Dengan bersikap secara adil, saya ingin berkongsi sesuatu info berkenaan sekolah sk Pristana mengenai isu yang tengah hangat diperkatakan oleh semua sekarang.

Saya telah pun pergi MELAWAT sekolah tersebut dan ini adalah hasil yang saya dapat:


  • Kantin sekolah tersebut sebenarnya mengalami masalah dalam menampung sebanyak 350 pelajar yang keluar untuk waktu rehat pada masa yang sama. Hal ini berlaku semenjak Januari 2013 lagi.
  • Pelajar- pelajar duduk disekitar kantin kerana kantin terlalu kecil dan tidak dapat menampung mereka yang lain untuk makan di dalam kantin itu sendiri.
  • Pengetua yang melihat situasi ini memutuskan untuk mengunakan bilik PERSALINAN yang terletak BERHAMPIRAN dengan kantin.
  • Bilik persalinan tersebut mempunyai beberapa buah kerusi dan meja yang telah dibuka sejak bulan MAC 2013. Ini adalah salah satu inisiatif dari Pengetua untuk mengelakkan pelajar-pelajar duduk di sekitar kantin dibawah terik dan panas matahari.
  • Sehingga bermulanya Ramadhan, semua pelajar termasuklah pelajar MELAYU telah pun menggunakan bilik persalinan tersebut sebagai “kantin”
  • Sebenarnya TIADA tandas berdekatan dengan bilik persalinan tersebut.
  • Yang sebenarnya, ia hanyalah dua bilik persalinan untuk lelaki dan perempuan yang terletak bersebelahan.
  • Kamu boleh mengatakan bahawa ada tanda “tandas” (gambar lelaki dan perempuan yang selalu kita lihat di depan pintu tandas) di situ. sebenarnya, itu bukan tanda “tandas” tetapi tanda yang membezakan bilik persalinan lelaki dan perempuan.
  • Tiada sebarang MANGKUK TANDAS didalam bilik persalinan tersebut dan jika dilihat secara dekat, pelajar meletakkan KASUT mereka diluar bilik persalinan.
  • Pengetua menggunakan bilik persalinan (lelaki) kerana ia mempunyai fasiliti seperti sinki. Tempat itu juga adalah tempat yang paling DEKAT dengan kantin. Bilik persalinan perempuan masih tidak di gunakan buat masa ini.
  • Di sekolah tersebut mempunyai 3 orang guru BUKAN MELAYU (2 orang india dan seorang lagi orang asli) . Semua mereka sedar tentang hal ini dan mereka tiada masalah berkenaan dengan solusi sementara kerana masalah ruang kantin yang kecil dan tidak dapat menampung kesemua pelajar. Jika kamu berfikir bahawa pelajar INDIA di layan teruk, mestilah dua orang guru india juga akan bersuara dan marah tentang hal ini bukan? PIBG sekolah juga sedar akan hal ini .
  • Ibu bapa yang telah menyebarkan gambar ini di facebook, hanyalah melawat sekolah setelah diberitahu oleh pemandu bas sekolah yang kononnya pelajar makan didalam tandas. mereka TIDAK TAHU perkara ini telah berlaku sejak bulan MAC 2013.
  • Sekolah itu telah di arahkan untuk tutup “kantin sementara” dan telah menerima alternatif yang lebih baik dan telah dipersetujui oleh pengetua sekolah.

Ini adalah sebahagian daripada kisah sebenar yang GAGAL untuk difahami oleh sesetengah pihak.

Gambar diatas sudah cukup untuk menepis tuduhan bahawa sekolah ini memberi “layanan buruk” kepada pelajar bukan islam. Guru-guru sendiri pun menggunakan bilik tersebut sebagai tempat untuk menjamu

1 comment:

  1. inilah akibatnya tak ikut Islam,

    Adil dalam Islam maksudnya meletakkan sesuatu pada tempatnya...

    Mana2 negara pun bidang pendidikan ni bidang akademik bidang orang pandai,

    hanya di Malaysia, bidang akademik dipenuhi dengan orang akademik teruk, orang bodoh!

    Adakah itu meletakkan sesuatu pada tempatnya, adakah itu Adil?

    Akibatnya, PERKAUMAN, memang salah UMNO, bukan penyokong UMNO pun hihihi cuma ibubapa yang dah tak tahan dengan kerajaan,

    Buka sekolah kerajaan TAPI sekolah rakyat!
    Tak tahu mengajar sila keluar dari sekolah rakyat dan mengajar di sekolah swasta, itu pun klu laku lah degree subsidi tanpa A dalam SPM mahupun UPSr yang bini rosmah beri tu hihihi...

    Kempen ibubapa tertindas

    ReplyDelete