Wednesday, December 23, 2009

GURU SEKOLAH MENENGAH TENSION

Sekadar berkongsi pendapat, Bebanan tugas guru mengajar di SMK lebih berat berbanding di SK. Secara perbandingannya:

1. Waktu Pengajaran - SMK 40 minit - SK 30 minit
2. Peperiksaan - SMK PMR, SPM, STPM - SK UPSR
3. Waktu Pulang - SMK 2.50pm-3.30pm - SK 1.10pm (satu sesi)
4. Aktiviti KOKO yang banyak.
5. Gaji guru DG41 (yg sambung belajar) lebih rendah dari DG32
6. Ramai murid tak reti membaca terlepas ke SMK
7. Macam-macam program agensi luar ke SMK
.8. Guru Sarjana dan PHD terus diabaikan
9. Risiko tinggi apabila memarahi murid bermasalah
10. NUTP lebih perjuangkan guru di SK

13 comments:

  1. sokong 200 peratus sebab saya mengalami sendiri semua yang disenaraikan di atas...salah seorang guruyang teraniaya kerana sambung belajar...

    ReplyDelete
  2. Salam

    teruskan perjuangan untuk mendidik anak bangsa. dah sememangnya tugas guru mcm tu. apa pun,ikhlaskan hati2 kita. All the best

    ReplyDelete
  3. Itulah kenyataan guru di Malaysia. Dah tonggeng terbalik...

    ReplyDelete
  4. Sambung ngaji kat u untuk tambah ilmu ka untuk tambah gaji?

    ReplyDelete
  5. betul tu mohd ariff.ilmu cari duit pun dapat...ha..ha.jangan cemburu pulak yang tak belajaq...tak mampu belajaq,,atau tak boleh belajaq sebab dah tua...

    ReplyDelete
  6. Sokong 201%. Sebab tu budak2 sekarang jadi macam2. Guru tak sempat nak didik, cuma sempat ajar saja, janji dapat banyak A. Perangai? Moral? letak ke tepi. Bila dapat banyak A yang dapat nama Pengetua.

    ReplyDelete
  7. Jika ikhlas jangan buat perbandingan sedemikian. Jangan terkejut jika pelajar yang anda 'cop' tak reti membaca sewaktu di sekolah menengah akan hidup lebih selesa dari anda kelak. Ini ketentuan Allah. Jangan dilupa Allah SWT menilai setiap perbuatan dan niat anda.Kita bukan sekadar mengejar kesenangan hidup di dunia, tetapi guru antara golongan yang mudah untuk kumpul saham akhirat. Kalau buat perbandingan sebegini, ia sekadar menunjukkan kelemahan dalam diri.

    ReplyDelete
  8. salam.
    tunggulah dengan sabar.
    sekiranya ada rezeki, insyaAllah, tak ke mana..
    semuanya sudah ditentukan Tuhan..

    ReplyDelete
  9. Tambahan
    11. Mesyuarat yang banyak!!
    sekolah saya tamat persekolahan 2.30pm pada hari Isnin sehingga Khamis.
    Hari Isnin - balik pada 5.00pm untuk latihan rumah sukan.
    Selasa - Perjumpaan kelab sukan sehingga 4.00pm belum termasuk masa berkemas.
    Rabu - perjumpaan Unit Beruniform
    Khamis - mesyuarat macam-macam ...
    Jumaat - kadang-kala mesyuarat
    Jadi bilakah guru membuat persediaan mengajar? Bila menyemak buku budak ??
    Bila kah guru menyediaakn soalah ujian dan peperiksaan ?? Bilakah guru menyemak kertas jawapan murid-murid ?? (Jumlah kertas yang perlu disemak = minimum 5 kelas x minimum 35 murid)

    ReplyDelete
  10. to 99..
    Aku paham sbb sekolah aku pun lebih kurang sama.
    Inilah kesan bila naik pangkat sebab seniority bukan sebab kelayakan.
    Hancur lebur sekolah kerana PENTADBIR SEMUA BETUL

    ReplyDelete
  11. SMk
    sokong sepenuhnya,
    Nak samakan gaji tapi kerja tak sama sekolah menengah dan sek rend. sambung belajar tanpa pergerakan gaji tiga tahun, separuh gaji pulak, upgrade ilmu, tp semakin merudum gred buat apa? tersepit antara fresh graduate dengan digraduatekan? baik jd guru besar je? Yang dapat tahap 4 ptk dinayajuga? alasan surat pekeliling? Nutp bela guru sk, guru tengah-tengah perlu persatuan barukot

    ReplyDelete