Friday, December 24, 2010

CIKGU BANGANG .....KOMEN KAT UTUSAN..HA..HA..PERCAYA KA..

Guru tidak termakan umpan

SALAH satu janji pakatan pembangkang melalui Program 100 Hari sekiranya mereka dipilih memerintah negara ialah memberi imbuhan kepada kakitangan kerajaan. Guru adalah keutamaan mereka dan akan diberi kenaikan RM500 ringgit sebulan.

Saya menunggu selama beberapa hari untuk melihat reaksi persatuan guru. Sehingga ke hari ini tiada sebarang reaksi diberikan. Barangkali persatuan guru beranggapan janji ini adalah janji kosong yang tidak perlu diberi perhatian.

Saya percaya pakatan pembangkang menabur janji ini berasaskan kepada beberapa faktor. Antaranya:

* Guru adalah kakitangan kerajaan paling ramai. Bilangannya melebihi 400 ribu orang di seluruh negara. Pembangkang menyangka guru akan termakan umpan mereka dan sudah pasti mereka akan mendapat undi daripada para guru.

* Guru mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan masyarakat. Sejarah membuktikan bahawa guru memang mempunyai pengaruh yang amat besar dalam mana-mana masyarakat tempat di mana mereka berkhidmat.

* Kadangkala kita mendengar rungutan guru mengenai beberapa perkara berkaitan kebajikan mereka dan ini cuba dipolitikkan oleh pembangkang.

Malangnya, pakatan pembangkang tidak membuat sebarang kajian sewaktu melontarkan umpan mereka. Kesannya mereka gagal memahami beberapa faktor yang sangat rapat dengan guru. Saya mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan ramai guru dan mendapati kebanyakan mereka:

* Tidak meletakkan gaji dan imbuhan sebagai keutamaan mereka dalam perkhidmatan. Saya dapati bagi guru yang sudah lama berkhidmat khasnya, mereka sangat mencintai bidang yang mereka ceburi dan sanggup melakukan pelbagai pengorbanan bagi membantu pelajar.

* Sangat komited untuk membantu pelajar berkembang dengan baik dan cemerlang. Lihatlah gaya guru menjelang musim peperiksaan dan lihat pula resah gelisah guru pada hari keputusan peperiksaan diumumkan. Ghairah guru kadangkala mengatasi keghairahan pelajar itu sendiri.

* Meletakkan pelajar dan ibu bapa mereka seperti keluarga sendiri. Pergilah ke sekolah-sekolah khasnya di desa-desa. Guru sudah sebati bersama masyarakat. Mereka tidak sahaja berperanan di sekolah bahkan mereka juga berkhidmat kepada masyarakat di tempat mereka bertugas.

* Guru yang berkesan berkhidmat dengan jiwanya. Kita selalu mendengar guru balik lewat kerana mengadakan kelas tambahan. Kita tahu ada guru yang sebahagian besar masanya bersama pelajar. Guru bukan sekadar mengajar huruf dan angka. Guru mendidik pelajar bagaimana mendepani kehidupan.

Atas asas-asas yang saya nyatakan di atas, saya percaya janji Pakatan Pembangkang adalah satu penghinaan kepada profesion perguruan yang selamanya dipandang mulia. Saya yakin para guru sebahagian besarnya berasa terkilan dan tersinggung. Pakatan pembangkang memandang rendah kepada guru yang hakikatnya telah menjadikan mereka seorang peguam, ahli perniagaan, Wakil Rakyat, Menteri Besar, Ketua Menteri dan sebagainya.

Kepada pakatan pembangkang saya ingin mengingatkan, mungkin mereka terlupa bahawa mereka pernah termakan budi dan jasa guru. Tetapi janganlah lupa bahawa menghina, memandang rendah kepada sesiapa sekalipun adalah perbuatan yang amat tidak wajar dan tidak sesuai dilakukan walau apa pun niat dan tujuannya.

KAMARIAH YOUB

Enggor, Perak

No comments:

Post a Comment