Sunday, December 21, 2014

400,000 Netbook 1Malaysia yang dijanji nak diberi dah hilang kemana wahai Pak Menteri?


Janji ditepati adalah antara ayat yang sering dicanangkan oleh Najib dalam berbagai ucapannya.. kononnya apa yang dijanjikan oehnya mahupun lain-lain pemimpin Barisan Nasional akan ditepati.. kononnyalah..

Namun slogan itu nampaknya hanyalah satu retorik bagi memperbodohkan rakyat dan macai antara golongan rakyat yang sering diperdaya..

Tujuh bulan yang lalu seorang Menteri yang menerajui Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam catatan laman sosial Facebook miliknya menyatakan bahawa pemberian Netbook 1Malaysia telah dipersetujui Kabinet.


Ianya akan diagihkan kepada 400,000 Guru-guru yang di seluruh Malaysia bersempena dengan hari Guru 2014 yang lalu, kononnya ianya adalah sebagai menghargai jasa Guru-guru kerana tidak pernah kenal erti putus asa.

Dan ianya telah dipetik dan dijadikan sebagai laporan oleh Bernama..






Tapi kini.. janji tinggal janji.. 400,000 Guru dah kena kencing dengan Ahmad Shabery..

Baca laporan ni..

Kalau tak buat janji, orang tak akan minta. Tapi janji dah dilafazkan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Ahmad Shabery Chik untuk memberi setiap guru sebuah Netbook 1Malaysia pada 16 Mei lepas sempena sambutan Hari Guru.

Malangnya setelah tujuh bulan berlalu, berita tentang janji yang dilafazkan itu terus senyap tanpa ada sebarang perkembangan.

"Saya masih ingat lagi beliau menyebut sebagai permulaan, kira-kira 400,000 guru akan menerima komputer tersebut.

"Pemberian tersebut kata Ahmad Shabery adalah sebagai hadiah kepada guru yang dianggap sebagai tonggak kemajuan negara.

"Persoalannya, bila komputer yang dijanjikan itu akan sampai ke pangkuan kami? Kalau tak janji, kami pun tidak akan bertanya, apa lagi untuk menuntut," kata seorang guru sekolah rendah, Mohamad Azian Abdul Aziz.

Jelasnya, soal mampu atau tidak untuk membeli sebuah komputer bukan menjadi persoalan dan tidak perlu dibangkitkan tetapi apa yang dituntut adalah janji yang dibuat wajar dilaksanakan.

"Memang boleh dikatakan semua guru kini memiliki komputer sendiri kerana ia merupakan satu keperluan dalam urusan kerja harian.

"Namun itu bukan alasan untuk memungkiri janji yang telah dibuat oleh menteri terbabit," ujarnya.

Tambah Mohamad Azian lagi, apa juga perkembangan mengenai janji yang dibuat perlu dimaklumkan agar ia tidak terus menjadi bahan perbualan sesama guru. - MalaysiaGazette













No comments:

Post a Comment