Monday, November 21, 2011

Pengetua guna wang zakat cat pagar sekolah

Pengetua guna wang zakat cat pagar sekolah

Di Pahang ini, rupa-rupanya terdapat seorang pengetua yang sangat dibenci oleh guru-guru, pelajar dan ibu bapa. Beliau dibenci, menurut maklumat yang disampaikan, ialah kerana sikapnya yang dianggap mengubah keputusan yang ditetapkan oleh majikannya mengikut kepalanya sendiri.

Yang anehnya, pengetua berkenaan ialah daripada sebuah sekolah menengah agama (SMAN) di Pahang. Ertinya, sebuah sekolah di bawah kerajaan negeri.

Menurut sumber berkenaan, pernah pada satu ketika jabatan agama telah menyerahkan wang agihan zakat kepada semua sekolah-sekolah di bawahnya untuk setiap pelajar memperoleh RM100 seorang.

Inisiatif itu biasa dilakukan setiap tahun dan mungkin, saya kira, di bawah asnaf fi sabilillah.

Terdengar cerita, pengetua berkenaan enggan menyerahkannya kepada pelajar wang zakat berkenaan seperti mana SMAN lain. Dikatakan, pengetua berkenaan lebih berahi memasukkannya dalam tabung sekolah lalu digunakan wang berkenaan untuk tujuan cat pagar sekolah dan apa-apa aktiviti keceriaan.

Tindakan tersebut menyebabkan kemarahan yang amat sangat kepada ibu-bapa atau penjaga pelajar kerana pengetua berkenaan dianggap memandai-mandai.

Guru-guru juga dikatakan tidak sukakan pengetua berkenaan kerana tindakan dan keputusannya selalu dianggap ‘tidak cerdik’ atau menyusahkan orang lain. Sehinggakan mereka mahu pengetua berkenaan ditukarkan.

Dengar cerita, pihak jabatan agama sudah pun maklum akan masalah berkenaan akan tetapi tidak dapat bertindak apa-apa kerana gred perjawatannya yang tinggi dan jika ditukar hanya boleh menjadi pembuat dasar di jabatan.

Maka jadilah pengetua berkenaan, di mana beliau berada, dianggap seperti ‘biawak hidup’ sahaja kerana tidak ada gunanya dan hanya menyusahkan orang lain.

No comments:

Post a Comment