Sunday, April 25, 2010

ADA GURU MUDA DI LANTIK KE JAWATN PK...GURU BERPENGALAMAN DI PINGGIRKAN

Ada rungutan di kalangan kaum pendidik yang telah lama mengajar dan memohon untuk di naikkan ke pangkat PK Penolong Kanan DG32, namun semuanya hampa apabila pihak Kementerian Pendidikan memberi keutamaan kepada guru muda yang lebih muda untuk menjawat jawatan tersebut.

Tindakan ini di lihat sebagai satu tindakan yang menindas kaum guru lama berbanding kaum guru yang masih baru dan belum pun mencapai 10 tahun mengajar.Adakah kerana ianya mempunyai kelebihan atau adakah ianya kerana adanya pilih kasih. Tindakan ini di lihat tidak profesional, malahan di lihat menindas guru lama yang lebih berpengalaman dalam menjawat jawatan.

Mengambil guru wanita sebagai pemegang jawatan di sekolah-sekolah tidak boleh di jadikan alasan kerana ianya bukan sahaja menjadikan semuanya mengikut peraturan ,ikut buku,ikut kertas , malah ada yang tak sensitiviti.

Pandangan ini bukan bagi menafikan kes persamaan gender wanita, namun hakikatnya rata-rata pentadbir wanita akan mengikut kertas , dan tak kelencong dengan maksud yang sama bertujuan baik. Misalnya ada sekolah ganti di hari Sabtu, ada sekolah yang guru besarnya wanita tidak berani untuk menjalankan aktiviti selain mengikut jadual mengajar. Pada hal jika ini di laksanakan ianya tetap menjadi satu aktiviti yang baik. Aktiviti koko,perjumpaan ibubapa,dan juga kem-kem motivasi boleh dijalankan di masa ini.

Hakikatnya kenapa lebih ramai wanita yang menjadi PK dan GB buat masa ini ialah kerana guru lelaki tidak mahu memohon menjadi GB dan PK.Ini lah silapnya kerana jika ramai diantara kaum lelaki yang mahu memohon untuk menjawat jawatan ini dan di rasakan boleh memegang dan layak kenapa pula tidak mahu memohon.???

Alasannya banyak kerja dan tidak boleh bebas dengan aktiviti kemasyarakat di kampung, dan di tempat tinggal. Sepatutnya lebih ramai yang memohon dan mengelak dari beberapa ketidak puasan hati ini berlaku dan semoga lebih ramai"jantan" dan bukan guru yang"mandom" wujud,bangkit dan memhon perjawatan.

Bangunlah kaum guru lelaki memohon jawatan ini semula kerana memang telah di anugerahkan pemimpin lelaki adalah lebih berkesan ,sesuai,layak, mudah berbincang,dan punya sikap bertolak ansur dalam banyak perkara,berfikiran lebih matang,tidak terlalu bersikap ketua, dan yang penting tindakan itu dilihat lebih bijak dalam melakukan sesuatu.

NOTA: BUKAN SEMUA LELAKI BAGUS.ADA JUGA YANG KAKI SAPU DUIT SEKOLAH,SONGLAP DUIT SEKOLAH,PONTENG TUGAS BILA DI LANTIK.ESOK KITA BINCANG BAGAIMANA PEMILIHAN GURU-GURU KANAN INI DI LANTIK. ADAKAH KERANA KELAYAKKAN ATAU KERANA KRONI..

TUNGGU PENDEDAHANNYA.....

No comments:

Post a Comment