DEMONTRASI GURU 22 FEBRUARI . KAUM GURU SILA SERTAINYA
Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 oleh Guru-Guru Kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Respon Guru? Berminat?
Realitinya sebelum-sebelum ini, jarang
sekali bantahan dari bidang perguruan itu menunjukkan rasa tidak puas
hati warga pendidik yang semakin tinggi terhadap sistem Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS).
- PBS mula dilaksanakan pada 2011 bermula dengan murid di tingkatan satu.
- Sebahagian daripada usaha kerajaan melahirkan murid cemerlang pelbagai segi berbanding berorientasikan peperiksaan.
- Tiada peperiksaan akhir tahun di bawah PBS.
- Setiap hari guru menilai pelajar
berdasarkan enam tahap bermula dari aras pemahaman sehingga tahap
tauladan. Data direkodkan ke dalam sistem komputer berpusat.
Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 oleh Guru-Guru Kepada KPM
- Sasaran peserta bantah SPPBS 2014 : 200 orang guru
- Jangkaan peserta bantah SPPBS 2014 : Sekitar 50 orang guru
- Anjuran : Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM)
- Lokasi bantahan : Di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Putrajaya
- Tarikh : 22 Februari 2014 (Sabtu)
- Tujuan bantahan : Desak Putrajaya mansuh program penilaian tiga tahun pelajar SPPBS 2014
Melihatkan
aduan dan rasa ketidakpuashatian kalangan guru-guru terhadap sistem
PBS, Berita Semasa menjangkakan kalangan guru-guru yang akan terlibat
dalam Demonstrasi Bantah SPPBS (PBS) 2014 agak besar, tetapi malangnya bilangannya sangat-sangat kecil jika dibandingkan saiz guru yang berjumlah ada 419,940 orang guru di Malaysia. Hampir setengah juta.
Ada yang mengatakan guru jarang ke jalanan bagi menunjukkan tanda bantahan kerana bimbang diambil tindakan. Benarkah?
Antara Isu SPPBS (PBS) 2014 Yang Berbangkit oleh Guru-guru
- Guru kecewa dengan komputer yang tidak cukup bagi memasukkan data SBA sehingga mengakibatkan masalah sistem.
- Guru terpaksa bangun seawal jam 3 pagi
sewaktu trafik internet lancar bagi memasukkan data SBA ke dalam sistem
pelayan kementerian.
- Guru-guru mendakwa Data PBS yang lepas
tidak akan digunakan untuk menilai prestasi pelajar tingkatan tiga tahun
ini ekoran arahan kementerian yang berbeza kepada guru untuk memasukkan
markah pelajar tingkatan satu bermula 2012
- Nisbah pelajar dan guru tidak seimbang dan sistem penilaian pelajar yang masih belum jelas
Bantahan bukan untuk bebanan guru tetapi
kepentingan anak didik kita. Murid diajar tanpa peperiksaan sebagai
kayu pengukur kefahaman murid dan banyak lagi. Hanya guru saja yg faham
sebab guru yang lebih terdedah kepada PBS ini.
Berita Semasa berpendapat keluhan guru adalah penting kerana mereka mendidik anak-anak kita. Mereka bukan mengeluh untuk diri sendiri sahaja tetapi untuk anak didik
dan ibu bapa supaya tidak membebankan mereka juga. Jika guru tidak
dapat menumpukan perhatian pada anak murid disebabkan sistem yang kurang
efektif, siapa yang harus dipertanggungjawabkan?
P/S : Apa respon kalangan guru-guru, kalangan ibubapa mengenai prestasi sistem PBS 2014 setakat ini?
No comments:
Post a Comment