Monday, December 18, 2017

CIKGU AZIZAN ADALAH WIRA KAUM PENDIDIK


PIHAK PENTADBIR KEMPEN GURU TERTINDAS MENGAMBIL SIKAP MELAKUKAN KEMPEN BAGI MENYOKONG TINDAKA 


Bagi pihak KEMPEN GURU TERTINDAS, tindakan NUTP dianggap sebagai stu tanggungjawab yang bukan sahaja ke atas Azizan, namun banyak kes lain. Guru difitnah, guru diugut, guru dipukul dan berbagai lagi ancaman yang harus guru hadapi dengan bukan sahaja fizikal , malahan dengankata kata yang menyakitkan.


Pelajar terbabit dikatakan dihukum kerana menghidu gam, bergaduh dan membuli pelajar lain.
Nasib dialami Cikgu Azizan itu turut mendapat perhatian Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) yang menggesa pendidik di seluruh negara memberi sokongan kepadanya dengan menghadiri perbicaraan di Mahkamah Majistret Seremban pada jam 8.30 pagi, 19 Disember ini.
NUTP juga menyediakan peguam bagi membela guru terbabit.
Menurut laporan New Straits Times, Azizan didakwa bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan. Jika disabitkan kesalahan beliau boleh dihukum penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-dua sekali.
Kisah Cikgu Azizan juga menjadi tular dan dikongsi ramai orang melalui media sosial sejak beberapa hari lalu.

KEMPEN GURU TERTINDAS JUGA  yang juga mengganggap ibu bapa pelajar terbabit bukan sembarangan orang kerana berani dan tahu akan  prosedur mahkamah, namun sikap mereka ibubapa yang membela anak yang menghadapi masalah ketagihan gam adalah sesuatu yang amat serius.
 Negara ini memang memerlukan lebih ramai "Cikgu Azizan" yang sanggup menghadapi apa saja demi menunaikan amanah sebagai pendidik.Sepatutnya kisah ini boleh diselesaikan diperingkat sekolah dan PIBG, namun sikap ibubapa murid ini telah hilang budi bicara. Mereka sebenarnya gagal mendidik anak mereka sendiri. Pihak sekolah sepatutnya menghubungi pihak polis dan pelajar terbabit sepatutnya di letakkan dibawah AADK dan ditempatkan di pusat pemulihan.
Sebenarnya Cikgu Azizan  itu boleh saja memilih untuk hidup senang dan tidak perlu memeningkan kepala memikirkan perihal anak murid atau mendiamkan diri kerana ianya bukannya saudara mara atau adik beradik atau keluarga sendiri. "Melingkup kau ;ah" jika sikap yang diambil sedemikian memang amat mudah. Namun keadaan itulah yang mengajar gruru-guru hari ini membiatrkan keadaan disiplin di sekolah tidak terkawal. Sebab utamanya ialah kerana sikap ibubapa sendiri yang terlalu memanjakan anak anak.
" Tanya lah guru guru di Pulau Pinang, Kula Lumpur dan seluruh negara , mereka sebenarnya pernah mengalami komplen tentang tindakan ke atas murid yang adakalanya cuba diajar agar tidak melangar disiplin . "JIka hanya dengan memulas telinga pun guru akan di serang , malahan jika merotan dengan pembaris pun akan diserang oleh ibubapa yang kononya terpelajar dan menjaga anak. Tetapi dirumah entah dijaga atau tidak keadaan anak mereka dan disemak atau tidak kerja rumah mereka" 

Namun , sebagai seorang guru yang dilatih dan dididik menjadi guru, semahunya anak murid bukan sahaja menyiapkan kerja sekolah, malah murid juga harus tahu membaca.

Jika nak mudah biar sahaja.. masuk kelas mengajar..sama ada murid mahu menyalin atau menyiapkan kerja sekolah itu adalah hak engkau . Jika semua guru mengambil sikap sebegii maka  kerja guru adalah lebih mudah. 

"SEKALI MENJADI GURU , MAKA SEUMUR HIDUP ANDA BERGELUMNAG DENGAN BUKU DAN TETAP MAHU MENJADI PENDIDIK DAN BUKAN SEKADAR GURU"




No comments:

Post a Comment