Thursday, March 11, 2010

JANGAN BIARKAN BUDAYA INI BERTERUSAN.ADA KOMEN DARI PENGUNJUNG YANG MENYATAKAN BAHAWA ANAK-ANAK SESETENGAH ORANG BOLEH LEPAS.......KRONI MANIA LA TU

Guru baru ingkar arahan boleh dikenakan tindakan

KUALA TERENGGANU 11 Mac - Mana-mana guru baru yang mengingkari arahan apabila dihantar untuk berkhidmat di kawasan pedalaman akan dikenakan tindakan tegas termasuk disingkir daripada kerjaya perguruan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi ketika memberi amaran itu menegaskan, pihaknya tidak akan bertolak ansur mengenai perkara itu dan mereka yang terbabit perlu menerima hakikat dikenakan tindakan sedemikian.

Katanya, guru-guru yang baru tamat perkhidmatan jika dihantar berkhidmat ke kawasan pedalaman mesti mematuhi arahan tersebut bagi mengelak timbul masalah kekurangan guru di kawasan itu.

"Bagaimanapun mereka masih boleh merayu dengan alasan yang munasabah, tapi kalau mereka langsung tak datang lapor diri, kita akan ambil tindakan.

''Mereka akan disingkirkan dan tak boleh jadi guru lagi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kompleks Mengabang Telipot dan majlis Penyampaian Anugerah Pelajar Cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman, Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tepoh, Muhammad Ramli Nuh serta Pengarah Pelajaran Negeri, Ariffin Embong.

Mohd. Puad seterusnya menjelaskan, amaran keras seumpama itu tidak melibatkan guru-guru yang sudah lama berkhidmat dan turut dihantar bertugas di pedalaman.

Beliau berkata, guru berpengalaman yang enggan berkhidmat di kawasan pedalaman tidak akan dikenakan tindakan keras tetapi mereka mungkin tidak berpeluang menikmati faedah lain termasuk kenaikan pangkat.

Mohd. Puad juga menempelak guru-guru yang sanggup mendapat sokongan orang berpengaruh atau kenamaan untuk merayu agar tidak ditempatkan di kawasan pedalaman.

"Saya tak kira mereka dapat sokongan daripada sesiapa termasuk orang berpengaruh, ada kes selepas setahun, baru datang balik untuk mengajar, mereka ini juga akan dikenakan tindakan," ujarnya.

Add to  Google
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:
Pindah sekolah terjejas banjir
Guru baru ingkar arahan boleh dikenakan tindakan

No comments:

Post a Comment