Tuesday, March 30, 2010

BARUA JADI PECACAI MURAHAN

Oleh: Amir amiruddin

Bidang politik dengan guru tidak dapat di pisahkan. Namun ada semacam satu ketakutan apabila kaum guru tidak memihak kepada satu-satu pihak.Banyak citarasa dan juga pilihan. Maka ada diantara kaum guru yang tidak memihak pemerintah di tukarkan.Inilah hakikat betapa ketakutan melampau yang mengundang bencana buat pihak yang satu lagi.

Sejarah mengajar bahaya perjuangan bukan jalan yang mudah. Maka ranjau perjuangan yang dahulunya hanya sedikit-sedikit kini berkembang mekar untuk menentang apa yang di pelajari kaum guru tentang ketidakadilan dan juga ruang bersuara dan kebebasan untuk memilih.Jika amalan ini diamalkan oleh pemerintah , dengan citarasa dan andaian bahawa menukar guru adalah jalan penyelesaian bagi mengajar dan menyusahkan kaum guru, nescaya ianya akan berkembang merebak dngan lebih hebat lagi.


Di pihak yanglain kita lihat , kaum guru terutamanya yang menyokong Umno, Kaum guru yang menjadi ketua pemuda Umno, menjadi pecacai politik dengan memberitahu bahawa ada si polan-sipolan yang juga rakan guru menjadi dan menyokong pembangkang dan tidak menyokong "kita". Kenapa tidak diambil tindakan penyokong Umno kerana Umno adalah juga sebuah parti politik,bahawa Umno telah jkalah dalam pilihanraya 1999 dan 2008 dimana hanya 60% kaum melayu menyokong Umno pada 1999 dan menolak Umno 80% pada 2008.

Katakutan inilah yang di katakan betapa sifat ini akan memakan Umnop sendiri. Sifat ini akan menjatuhkan Umno dan sifat inilah yang akan menjadikan Umno akan tewas kerana peranan pemuda-pemuda Umno yang tidak bijak mendekati kaum guru dan mendengar serta takut menghadapi kekelahan dalam pilihanraya yang ke 13.

Selagi bernama guru, tuan/tuan dan puan/puan kaum pendidik harus menjadi guru yang bijak dan berani. Guru adalah tunjang kepada kebangkitan perjuangan kaum guru. Guru harus berani pula membuat perubahan demi kebaikan sejagat. Guru perlu menjadi model agar suatu hari nanti murid-murid yang membesar mengetahui bahawa guru mereka dalah guru yang berani, bijak dan tidak "menderhaka" kepada Umno.Bahawa dengan tidak menyokong Umno bukan bermakna tidak memperjuangankan hak bangsa melayu, bahawa dengan tidak menyokong Umno menjadi satu kesalahan , bahawa masih ada maruah yang lebih besar dari hanya menyokong yang membawa rebah.

No comments:

Post a Comment