Sunday, January 24, 2010

CIKGU: SAMAN GURU DAN PEGAWAI YANG ANGKUH INI

Suami isteri saman pegawai pendidikan Kedah RM1.5 juta
24/01/2010 4:27pm


ALOR SETAR 24 Ja. - Sepasang guru menyaman dua bekas guru besar mereka dan seorang pegawai Jabatan Pendidikan Kedah berjumlah RM1.5 juta kerana mendakwa dianiayai menyebabkan mereka menghadapi masalah mental dan tekanan yang dahsyat.


Mohd Afandi Abdul Hamid, 39, dan isterinya, Roziaini Mohd Rozi, 38, menamakan Munajat Tamrin sebagai defendan pertama manakala Noriah Murad dan Abdul Aziz Hanifa, masing-masing defendan kedua dan ketiga.


Mohd Afandi selaku plaintif pertama munajat dan isterinya plaintif kedua mendakwa wujud konspirasi antara ketiga-tiga defendan untuk menyebabkan tekanan dan penderaan mental kerana ketidakpuasan hati mereka terhadap beliau dan isterinya.


Guru tersebut yang kini mengajar mata pelajaran Agama Islam di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Perdana selepas dipindahkan dari SK Iskandar, Alor Setar memf ailkan saman tersebut bersama peguamnya di Mahkamah Tinggi Alor Setar hari ini.


Mengikut writ saman, defendan pertama yang terlibat dengan pertukaran guru-guru sekolah di Kedah didakwa menghalang pertukaran plaintif kedua. - Bernama



GURU-GURU PERLU TAHU HAK SEBAGAI PEGAWAI YANG BEKERJA DI BAWAH LANTIKAN SERI PADUKA BANGINDA YANG DI PERTUAN AGONG.JIKA SESUATU BERLAKU KE ATAS ANDA AKIBAT KECUAIAN GURU BESAR DAN JUGA DI SEBABAKAN GURU BESAR ANDA MENGGUAKAN KUASA YANG DI AMANAHKAN UNTUK MENTADBIR DENGAN BAIK, NAMUN BERLAKU SEBALIKNYA, MAKA CIKGU-CIKGU JANGAN BERI PELUANG MEREKA INI MENGGUNAKAN KUASA MEREKA SEWENANG-WENANGNYA.

No comments:

Post a Comment