Tuesday, January 26, 2010

MARKAH PRESTASI RENDAH BUAT GURU-GURU ,GURU BESAR TERIMA AMARAN SEMAK SEMULA MARKAH GURU-GURU

Inilah nasib kaum guru. Dapat guru besar yang makan jasa guru kemudian kedekut nak beri markah. Kawan-kawan yang pernah bertugas di sekolah cina , semua guru dapt markah yang tinggi. bukan kerana guru-guru cina semua rajin, tetapi PIBG bagi sokongan kuat. Bagi negeri yang kurang sekolah kebangsaan jenis cina SRJK(C) , mungkinmaklumat tidak sampai.

Aku nak cerita satu contoh supaya cikgu yang dok asyik nak memartabatkan kaum guru tanpa buat apa-apa , celik dan buka mata.Hang kerja 20 tahun nanti baru hang tau nak memartabatkan profesion hang.

1. Markah prestasi sekolah kebangsaan cina semuanya mencapai 90%.Prinsipnya mudah."Bukan kita punya duiit maaaa" . Itu bagaimana GB sekolah SRJK(C) bertindak.

2 Sekolah Melayu(Kebangsaan) markat 80-88%.macam ini nak memartabatkan profession perguruan?????pi mampoih dengan memartabatkan kalau yang bersiswazah,berstatus 44 , menjadi pecacai di sekolah rendah.Macam ni nak martabatkan profesion????Untuk memertabatkan kan profesiaon , bukan duduk diam,memartabatkan profesion ialah apabila hak kaum guru, kebajikan kaum guru, pekerjaaan priofesuional kaum guru tadi di angkat.Guru tak buat kerja kerani, guru tak buat kerja kutip duit yuran, guru tak buat kerja ambik kedatangan.Akan ada kerani yang berjalan ke kelas-kelas dan inilah sistem yang berlaku di negara maju.Kerja guru ialahmengajar dan memeriksa buku. Soalan pun guru tak buat.Ini lah yang di namakan memartabatkan profession.ngokkkkk.

3.Baru-baru ini NUTP.............NUTP????? berani ka???masuk ISA kottttttttttt, telah mengarahkan markah hampir 200 guru di salah sebuah negeri agar menyemak semula markah buat KUP 32 yang tidak boleh di lantik kerana kekurangan markah prestasi. Semua dari SK. Bula di siasat, ada sejarah tak setuju dengan guru besar, bodek tak cukup,ada ada saja lah ikut suka guru besar nak berikan.

Kononnya dengan bantuan NUTP untuk mengambil tindakan keatas guru besar ini, maka prestasi di beri semula.Masaalah pengetua dan guru besar yang boleh menjadi sebagai penentu rezeki sesorang perlu di ambil kira. Perlau ada jawatankuasa memberikan markah di peringkat sekolah dan juga di peringlat kelompok membincangkan beberapa perkara berkaitan dengan prestasi. Mencari keadilan memang sukar kalau di ambil contoh SRJKC.

Ada guru besar yang mendapat menjadi KUP Guru Besar cemerlang DG38 ,naik pangkat atas daya usaha guru, namun guru besar yang mendapat anugerah, namun markah untuk guru-guru di beri rendah.Kalau tak percaya cuba bawa banyak berkawan dan bergaul dengan kaum guru di serata negeri. Baru tahu nilai memartabatkan kaum guru.

4. Bagi yang berckap soal nak memeartabatkan kaum guru. aku nak beri satu video bagaimana kaum guru memartabatkan hak mereka.Bukan setakat bercakap sahaja nak memartabatkan kaum guru?????nak martabat apa kalau gaji guru ijazah lebih rendah dari gru bukan berijazah??????nak martabatkan profession apa kalau guru buatkerja kerani lebih dari mengajar????tak payah senarai banyak apa yang perlu ada dan perlu gru buat....tapi lihat contoh di bawah bagaimana kesatuan guru tahu hak mereka.....

1 comment:

  1. markah prestasi diberi oleh pentadbir...susah nak adil..boleh pulak..aku yg posting bln 9..markah prestasi 70?????? yg posting bln 11..dan sah2 tak msk sekolah sbb dah cuti skolah dpt markah prestasi lg tggi dr aku?apa kes???skt x relevan...skt hati lg ada!

    ReplyDelete