Wednesday, June 16, 2010

KEMENTERIAN PELAJARAN KERAP TERTIDUR....MEMALUKAN TPM

24,000 guru diploma DGA belum sah jawatan

JERANTUT 16 Jun - Seramai 24,000 guru lulusan diploma yang dilantik sejak tiga tahun lalu perlu disahkan jawatan mereka dengan segera bagi mengelakkan timbul pelbagai masalah berhubung perjawatan pada masa akan datang.

Presiden Kesatuan Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KGLMSM), Jemale Paiman berkata, ada antara guru gred DGA29 itu belum pernah mengikuti kursus induksi yang diperlukan sebagai salah satu syarat pengesahan.

''Kementerian Pelajaran seharusnya melaksanakan kursus induksi seperti biasa tanpa menangguhkannya agar guru ini dapat mengikutinya bagi membolehkan jawatan berkenaan diperakui.

''Kementerian juga perlu memperuntukkan kira-kira RM100 juta untuk melaksanakan kursus induksi kepada guru yang dilantik pada tahun berkenaan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Jemale, sekiranya pengesahan lewat dilakukan, ia akan menggugat kenaikan gaji tahunan, kenaikan pangkat dan menjejaskan kekananan guru berkenaan.

''Selain itu, guru berkenaan tidak dapat menikmati kemudahan pinjaman perumahan dan pinjaman lain termasuk permohonan biasiswa sekiranya mereka berhasrat melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi.

''Mereka juga tidak akan menikmati kemudahan perubatan dan berhadapan dengan risiko terjejas kualiti serta produktiviti dalam kerjaya jika proses pengesahan dilewatkan," katanya.

Jemale menegaskan, pengesahan 24,000 guru itu bagi memberi peluang kepada mereka menduduki Peperiksaan Tahap Kecekapan (PTK) supaya dapat menunjukkan tahap kecemerlangan kerja masing-masing.

Selain itu ujarnya, kelewatan pengesahan jawatan akan menjejaskan maruah guru terbabit dan mencerminkan kelemahan Kementerian Pelajaran terutama dalam pengurusan perjawatan.

''Kebanyakan guru berkenaan merupakan lulusan institut pengajian tinggi awam (IPTA) yang menawarkan program perguruan peringkat diploma," tambahnya.




MANA KPPK??? LENA JUGA ???SAMA LENA DENGAN KEMENTERIAN PELAJARAN...KALAU MACAM INI CARANYA....MEMANG PENAYA KAUM GURU LAH...PERKARA KEBAJIKAN KAUM PEKERJA HARUSLAH DIBERI PERHATIAN.

JIKA ALASAN TIDAK PUNYA CUKUP KAKITANGAN..ADALAH ELOK JIKA DI TAMBAH KAKITANGAN.....SUPAYA KAUM GURU TAK TERANIAYA......

JANGAN JADI MACAM PPSMI, DAH LAKSANA 6 TAHUN JURUTEKNIK BARU SMPAI,DAH 5 TAHUN PPSMI DAN BERIBU KOMPUTER HILANG, PETIBESI BARU SAMPAI.....PA DAAAAA......

No comments:

Post a Comment