Wednesday, June 2, 2010

KENAPA GURU HARUS KE SEKOLAH SETIAP SABTU??

Ini pernah berlaku suatu ketika dahulu.Dimana minggu pertama dan minggu ke 3 guru di wajibkan ke sekolah sehingga jam 12 tghari. Namun guru malaysia sentiasa akur ketika itu memandangkan bahawa semua jabatan lain bekerja pada setiap sabtu.


Namun apabila waktu bekerja 5 hari seminggu telah di arahkan ke atas semua jabatan kerajaan, namun nasib guru menjadi berlainan pula.

malah ada sesetengah sekolah terutamanya di putrajaya..guru seolah-olah menjadi tukang pengasuh anak-anak pekerja lain. Maksudnya guru menjadi jaga anak-anak murid sehingga jam 4.30 petang atau 5 petang gara-gara ada guru besar yang simpati dengan budak-budak yang mana ibubapa lambat balik bekerja.

Ini dilihat tidak adil buat kaum guru. Bukan sahaja guru terpaksa bekerja dari jam 730 pagi sampai 5 petang tidak termasuk masa perjalanan, ini menjadi suatu bebenan kepada guru. Guru membawa balik semua kerja di rumah dan tidak seperti kerja-kerja lain.


Kita mahu kesatuan kerja yang betul-betul komited untuk memperjuangkan nasib guru. Bukan sahaja guru terpaksa belajar selama 2 1/2 tahun di maktab dan 4 tahun di Universiti atau 3 tahun di Universiti..untuk mendapatkan gaji ijazah, namun gaji guru pula ada yang terabaikan.

Kita mahu bab cuti dan jam bekerja guru di berikan perhatian oleh pihak kementerian dan juga kesatuan kerja guru terutamanya NUTP yang ditugaskan membantu kaum guru dan bukan hanya berdiam diri dengan apa yang telah cikgu alami.

Kita juga mahukan kaum guru dilindungi dari akta yang boleh membawa kaum guru ke mahkamah dengan sewenangnya jika menghukum murid yang bermasalah.Jika tidak guru jangan mengajar murid berkenaan.

Kita mahukan kaum guru sendir berubah dari hanya menjadi tunggul kayu yang hendak mampus dari memperjuangkan nasib sendiri.

Kita juga mahukan guru yang rasa mandom agar bangun dari mimpi dan angan-angan nak jaga perut dan di bawah perut agar prihatin dengan nasib rakan-rakan di sekolah lain yang di tindas oleh guru besar yang hanya tahu membodek sahaja.


akhir kata kita mahukan guru yang bersatu, berani menyatakan pendirin dan mahukan kesatuan yang betul-betul dapat membantu kaum guru dengan masalah yang di hadapi.


Guru harus sedar hak mereka .Betul kita bekerja tanpa adanya rasuah kecuali kita yang melakukan rasuh dengan mencuri masa, namun kebiasaannya kita "bayar" dengan mengadakan kelas tambahan secara sukarela.

Guru harus sedar bahawa gaji mereka bukan sahaja tertinggal ,malah terkebawah dari sistem gaji kakitangan lain di malaysia, walau menyambung belajar.


AKHIR KATA KAUM GURU HARUS BERSATU DAN MENUBUHKAN KESATUAN YANG LEBIH KUAT DARI APA YANG DI LAKUKAN OLEH NUTP.

No comments:

Post a Comment