Wednesday, June 30, 2010

KERANI CELAKA

Pernah dengar perkataan ini. Kasar.namun lebih memedihkan warga guru apabila mendapat kerani celaka yang memang kertjanya nak membantai guru. Sebagai kerani memang di bayar untuk melayan kerenah birokrasi kaum guru, namun ada juga yang cuba tunjuk lagak mengarahkan cikgu itu ini begitu begini, malah ada yang bercakap kasar dengan kaum warga sekolah.

Hal ini berlaku apabila ada pula sekolah yang mempunyai CC atau ketua kerani yang punya tempat letak kereta lebih dari guru...wah bukan main naik tocang si kerani apabila mendapat satu parking letak kereta diberikan.

Tujuan di adakan kerani di sekolah ialah selain menguruskan hal guru-guru , juga bertujuan untuk menjaga kebajikan kaum guru,berkaitan gaji,permohonan perjawatan dan juga lain-lain. Kerani dibayar untuk melayan semua kerja-kerja ini dan bukan menyuruh guru membuat kerja-kerja yang sepatutnya kerani buat. Buat apa ada 3 ke 4 kerani disebuah sekolah jika tidak dapat menguruskan hal guru???Makan gaji buta atau berlagak boss.....tolong sikit...kerja anda adalah pecacai sama macam guru juga.Cuma kerja anda specialnya untuk melayan semua warga sekolah berkaitan urusan yang sepatutnya.


Sepatutnya juga kerani yang ada ini menggunakan bahasa yang bersopan santun.Bukan dengan menggunakan bahasa kasar.Jika ini di teliti saya kira ada sekolah-sekolah yang mempunyai kerani berperangai macam celaka????


Jika ada...jangan anda memberi muka kerana ianya akan menyebabkan anda stress dan juga membenci untuk berurusan di pejabat...........kepada guru besar, anda jangan biarkan kelakuan ini bermnaharajalela di sekolah anda..berikan teguran dengan bahasa kasar kerani cabok di sekolah anda.....jangan biarkan guru merasa tidak selesa bila beurusan di pejabat.

No comments:

Post a Comment