Thursday, October 15, 2009

GURU DG41/29 KECEWA

En. A dilantik dg29 : 1987
MERASA DG32
Lantikan DG41 : tahun 2008

Gaji sekarang: RM 4044.73


Saya
Lantikan dg29 : 01.05.1980
Lantikan dg41 : 01.06.1998
Lantikan dg44 KUP : 16.05.2008
Gaji sekarang : RM 3584.11

Pencen : 2014 (Pada usia 56 tahun).



Pn. SU
… saya yang lebih senior menerima gaji yang lebih rendah gaji saya RM 3584.11 sedangkan En. A gajinya RM 4044.73.

Sedih, kecewa, terhina oleh kerana gara-gara dg32 dan mereka menerima kenaikan 25%. Menyebabkan gaji saya lebih rendah berbanding orang yang lebih junior dari saya, lantikan 1987.


Bukan kerana dg32 sahaja saya terlepas TETAPI FORMULA 7 + 3 pun, tidak diguna pakai untuk saya, (kerana saya dilantik dg44 KUP genap sepuluh tahun di dg41).



Cukup ZALIM, 18 tahun sebagai guru dg29 langsung tidak diambil kira.
Kami TERANIAYA SEBANYAK 2 KALI

1. Terlepas dg32

2. Tidak dapat menguna pakai Formula 7 + 3.



Pn. SU ,
…….cubalah rasai apa yang kami tanggung…….perit, benci, kecewa,
lihatlah apa yang dah jadi. Tolong selesaikan masalah ini dalam masa sisa-sisa
tempoh perkhidmatan saya dan rakan-rakan guru-guru tua yang berbaki hanya beberapa tahun saja lagi, untuk diberi pertimbangan …….. Berilah kami laluan meninggalkan perkhidmatan perguruan ini deng

Thu Oct 01, 09:44:00 PM 200

3 comments:

  1. Saya cadangkan berikut:

    Tajuk Usul: Mendapatkan Khidmat semakan guaman terhadap ke guru yang dinafikan hak mendapat Gred Dg32.

    Latar belakang:
    Senario kebanyakan guru terlepas DG32 selepas ditawarkan DG41 merupakan satu kerugian besar kepada kumpulan guru seperti ini. Hakikatnya guru-guru ini telah menyumbang tenaga dan wang ringgit yang bukan sedikit bagi melanjutkan pelajaran. Hakikat juga perlu diterima bahawa tidak boleh dinafikan guru-guru ini sememangnya layak berada di DG32 sebelum dinaikkan gred ke DG41. Diiskriminasi juga berlaku apabila hak guru ini dinafikan apabila tempoh perjawatan 3+1 ( 3 tahun XPPLD bersamaan dengan 1 tahun di DG41 dengan minimum 3 tahun adalah penafian terhadap hak guru. Justeru, satu kajian melalui khidmat guaman untuk mengakaji masalah ini dan seterusnya mencabar di mahkamah perl guru dilakukan oleh pihak kesatuan guru yang membela nasib guru.

    Objektif:
    1. Mencabar ketiadaan pekeliling yang menafikan hak guru tercicir DG32 dan mengembikan hak guru-guru yang terlepas pelarasan 25% pada gred DG32
    2. Mencabar pelaksanaan Mengambil kira setiap 3 tahun pengalaman di PPPLD sebagai 1 tahun
    pengalaman di Gred DG41 dengan had maksimum 9 tahun di PPPLD bersamaan 3 tahun di PPPS Gred DG41


    Kesimpulan
    Memohon pihak kesatuan menggunakan khidmat peguam kesatuan untuk mengkaji masalah tersebut dan seterusnya mengambil tindakan undang-undang bagi mengembalikan hak ahli yang dinafikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga bernasib seperti saudara! tapi nak buat cammana..tak tahu salurannya?.....rugi betul kita!

      Delete
  2. letak jawatan je, kerja dengan pakatan pembangkang, pasti yang kecewa dapat terus naik gaji

    ReplyDelete