Saturday, October 17, 2009

MoU UKM dengan Universitas Airlangga

MoU UKM dengan Universitas Airlangga
SURABAYA 16 Okt. - Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Universitas Airlangga (Unair) di sini semalam.

UKM diwakili Timbalan Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Mohamad Abdul Razak, manakala Unair diwakili Naib Rektor I, Prof. Dr. H. M Zainuddin.

Majlis itu disaksikan oleh Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Datuk Dr. Junaidi Abu Bakar.

MoU itu membolehkan kedua-dua universiti bekerjasama di dalam bidang penyelidikan, program akademik, pertukaran maklumat, ahli fakulti, pelajar dan seminar serta persidangan.

Kerjasama itu membabitkan Pusat Perubatan UKM, Fakulti Sains dan Teknologi, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Fakulti Farmasi, Fakulti Undang-Undang dan Institut Perubatan Molekul UKM dengan Unair.

Di pihak Unair, kerjasama itu digerakkan oleh Fakulti Kedoktoran, Fakulti Sains dan Teknologi, Fakulti Perikanan dan Kelautan, Fakulti Psikologi, Fakulti Farmasi dan Fakulti Hukum.

Timbalan Naib Canselor UKM, Prof. Datuk Dr. Mohamad Abdul Razak berharap, kerjasama itu akan dapat meningkatkan lagi prestasi dan imej kedua-dua universiti berkenaan.

Menurut beliau, MoU tersebut adalah selari dengan usaha mempromosi dan mengantarabangsakan kepakaran dan keunikan UKM.

''Justeru, saya berharap kedua-dua pihak dapat memulakan usaha merangka pelan tindakan untuk mencapai hasrat ini dan seterusnya melaksanakan agenda yang telah dirancangkan.

''Saya yakin dengan komitmen dan kesungguhan kedua-dua pihak, agenda-agenda yang dirancang itu akan menjadi realiti dan boleh memberi impak ke arah peningkatan imej serta prestasi kedua-dua institusi itu,'' katanya.

Tambah beliau, kerjasama itu juga dapat merapatkan hubungan kedua-dua buah negara berjiran.

Terdahulu, pada sebelah malam, satu jamuan makan malam diadakan bersama-sama dengan 150 ahli Alumni UKM dari Indonesia.

Setakat ini, terdapat kira-kira 5,000 ahli Alumni UKM dari negara jiran itu. - Utusan

No comments:

Post a Comment